- 제목
- [한/E] 연세대학교 원주생활관 FAQ / FAQ / 常见问题解答
- 작성일
- 2021.07.22
- 작성자
- 원주생활관
- 게시글 내용
-
<연세대학교 원주생활관 FAQ>
연세대학교 미래캠퍼스에 오신 학생 여러분을 환영하며, 더욱이 생활관에서 지내시게 된 입사생 여러분을 진심으로 환영합니다.
아래 내용은 저희 생활관과 관련하여 들어오는 문의 사항 중 가장 빈도가 잦은 내용을 정리한 내용입니다. 사칙 변동이나 기타 사항에 따라 추후에 내용이 변동될 수 있으며, 아래 내용 외에 궁금한 사항이 있으신 경우에는 생활관 사무실에 방문해주시거나 연락주시면 친절히 답변 드리도록 하겠습니다.
- 원주생활관 행정사무실 위치: 청연학사 1층
- 원주생활관 행정사무실 전화: 033)760-5300
- 원주생활관 사감 업무 전화: 033)760-5307 / 010-8375-5200
- 이메일 문의: 정규학기 – dormi123@yonsei.ac.kr / 계절학기 – mjdorm@yonsei.ac.kr
<입사 신청 및 등록 관련>
Q) 매지, 세연, 청연학사의 차이점이 뭔지 잘 모르겠어요.
A) 아주 쉽고 간략하게 설명하자면, 매지학사는 공용 화장실과 샤워실이 있고 세연학사와 청연학사는 방 안에 화장실이 있습니다. 그렇다면 세연과 청연의 차이점은 무엇인지 궁금하실텐데, 세연은 일반 가정집과 비슷하게 화장실 안에 샤워기가 있는 일체형이며, 청연은 화장실과 샤워실이 아예 따로 구분이 되어 있다는 점입니다.
학생분들께서 보통 세 학사를 위의 내용으로 구분합니다만, 그 외에도 수납 공간, 침대 종류와 같은 차이점이 있습니다. 방의 모습이 궁금하신 분들께서는 생활관 홈페이지의 각 학사별 소개 페이지를 확인 바랍니다.
Q) 입사 신청? 입사 등록? 무슨 차이인가요?
A) 이는 수강 신청과 학기 등록의 차이와 같습니다. 입사 신청은 말 그대로 생활관에 입사하고자 신청을 하는 것이며, 입사 등록은 입사비를 납부함으로써 입사를 확실히 하는 것으로 이해하시면 됩니다.
Q) 입사 신청은 어떻게 하나요?
A) 학부생의 경우는 연세 포탈에 접속하여 ‘학사관리 → 학교 생활 → 원주기숙사 → 입사 신청’의 순서로 메뉴에 접근하면 신청 가능합니다. 대학원생의 경우는 생활관 홈페이지에서 신청할 수 있습니다 (화면 상단 ‘입사 신청’ 메뉴).
입사 신청은 학기별로 받고 있기 때문에, 크게 보면 봄, 여름, 가을, 겨울학기별로 신청을 받는다고 이해해주시면 됩니다. 특히 여름이나 겨울 같은 경우 계절학기 수업 기간만 거주하는 계절 입사와 방학 내내 입사하는 장기 입사로 구분되니 참고해주시면 되겠습니다.
Q) 입사 신청(혹은 등록)을 빨리 할수록 방 배정이 잘 된다던데 사실인가요?
A) 전혀 아닙니다. 방 배정은 무작위로 진행됩니다.
Q) 입사비 등록을 하려고 하는데 아무리 해도 입금이 안 됩니다. 어떡하면 될까요?
A) 일반적으로는 계좌 번호를 잘못 입력했거나, 금액이 일치하지 않거나, 등록 기간이 지난 경우에 오류가 나는 경우가 많습니다. 다만, 모든 내용이 정확함에도 불구하고 입금이 되지 않는 경우에는 등록 기간이 끝나기 전에 생활관 사무실로 연락해주시면 해결 방법을 마련해드립니다. 기간 이후에 연락을 주시면 해결해드릴 수가 없습니다.
Q) 등록 기간을 놓쳤는데, 지금이라도 기숙사비를 낼 수 없을까요?
A) 등록 기간 중에 입사비를 납부하지 않으면 선발 내역은 자동 취소됩니다. 가상 계좌 시스템 상 이미 닫힌 계좌를 다시 열 수는 없으며, 등록 기간 안에 등록되지 않으면 입사 의사가 없는 것으로 간주하기 때문에 불가능합니다. 이후에 추가 신청을 받는다면 그때 다시 신청해주셔야 합니다.
Q) 입사비를 카드로 납부할 수는 없나요? (혹은 입사비를 분할 납부할 수는 없나요?
A) 현재 저희 생활관에서는 카드 납부가 불가능하며, 분할 납부도 별도로 받고 있지 않습니다. 학기별로 한 번에 계좌 이체로 납부해주셔야 합니다.
추가적으로 기숙사는 일반 숙박업소가 아닌 교육 시설이기 때문에 현금 영수증을 별도로 해드릴 수 없습니다. 일반 영수증(입사비 납입 확인서)이 필요한 경우에는 생활관 사무실에 연락주시면 팩스나 이메일을 통해 보내드립니다.
Q) 입사 신청할 때 주소 적는 칸이 활성화가 안 되는데 상관없나요?
A) 학생 본인의 개인정보 안에 적힌 주소가 자동으로 입력되게끔 하는 시스템이기 때문에 크게 신경 쓰시지 않아도 됩니다. 더욱이 집 주소에 따라 선발이 달리 되는 것도 아닙니다.
Q) 입사 선발할 때 4학년이 2~3학년보다 유리하다고 들었는데 아닌가요?
A) 전혀 아닙니다. 1학년만 RC 과정이 있기 때문에 본인이 원하는 경우 100% 입사가 가능하다는 점 빼고는 학년에 따른 차이점은 전혀 없습니다. 다시 말해, 2~4학년은 모두 동등한 위치에서 선발 기준에 따라 선발됩니다.
Q) 건강 사정 때문에 2층 침대를 쓸 수가 없는데, 1층으로 배정받을 수 있는 방법은 없나요?
A) 관련 증빙 자료를 생활관 사무실로 이메일 혹은 팩스를 통해 제출하시고 연락주시면 최대한 반영해드립니다.
Q) 입사 신청을 취소하고 싶은데 어떻게 하면 되나요? (혹은 환불받고 싶은데 어떻게 하면 되나요?)
A) 생활관 홈페이지의 ‘서식자료실’ 게시판에서 ‘퇴사 및 환불 신청서’를 내려 받아 작성하시고 해당 학기에 맞는 메일 주소로 보내시면 됩니다. (정규학기 혹은 계절학기)
자세한 환불 규정은 홈페이지 공지사항의 환불 규정을 확인해주시기 바랍니다.
Q) 상·벌점 혹은 성적 때문에 입사제한자가 되었는데, 입사할 수 있는 방법이 아예 없는 건가요?
A) 입사제한이 된 사유에 따라서 벌점 상쇄를 하시거나, 혹은 성적을 다시 잘 받아주셔야 그 다음 학기 선발 시에 문제를 최소화할 수 있으니 관리를 잘해주셔야 합니다.
다만, 경우에 따라 입사제한자의 입사가 허용되기도 합니다. 이와 관련해서는 그때그때 별도로 공지를 내보내고 있으니 생활관 홈페이지 공지사항을 잘 봐주시면 되겠습니다.
Q) 세연3학사에 있는 4인실을 쓰고 싶은데 여기는 어떻게 신청하나요? (여학생만 가능)
A) 우선 세연 2인실을 신청하신 뒤에 선발이 되면, 추후에 4인실 신청 기간에 따로 신청해주시면 됩니다. 관련 공지사항을 살펴봐주시기 바랍니다.
Q) 룸메이트를 신청할 때, 3인실에서 두 명끼리만 신청하면 남은 한 자리는 어떻게 되나요?
A) 남는 자리는 다른 학생이 무작위로 배정됩니다.
Q) 복학예정자인데 반드시 복학 신청을 한 뒤에 입사 신청을 해야 하나요?
A) 꼭 그럴 필요는 없습니다. 복학 신청 기간과 맞지 않는 경우에는 그냥 입사 신청을 먼저 해주시면 됩니다.
Q) 의대 학생인데 여기서 입사 신청하는 게 맞나요?
A) 원주의과대 학생들은 의과대 캠퍼스에 기숙사가 별도로 있으며, 본 생활관과는 운영을 달리하고 있습니다. 이에 대한 자세한 내용은 원주의과대 원의학사로 문의하시기 바랍니다. (033-741-0217)
Q) 추가 입사 신청자는 룸메이트 신청이 불가능한가요?
A) 정규 기간 안에 신청하지 못하면 룸메이트 신청도 자연스럽게 불가능합니다.
Q) 선입사도 혹시 가능한가요?
A) 입사는 정해진 입사일 이후에 들어오고 정해진 퇴사일 이전까지 나가는 것이 원칙입니다.
Q) 신입생은 원하는 학사가 넘칠 경우 어떤 기준으로 배정이 되나요?
A) 특정 학사에 학생들이 몰려 넘치는 경우에는 학과별 입학 석차를 기준으로 배정이 됩니다.
Q) 저는 2021학년 신입생인데 어느 학사를 신청할 수 있는지, 그리고 룸메이트 지정이 가능한지 궁금합니다.
A) 신입생의 경우 RC 프로그램 운영을 위해 3인실만 신청받고 있습니다. RC 프로그램과 관련한 자세한 사항은 학부교육원에 문의하시면 보다 정확한 답변을 받으실 수 있고, 신청 가능한 학사는 다음과 같습니다.
① 남학생: 매지학사 3인실, 세연학사 3인실, 청연학사 3인실
② 여학생: 매지학사 3인실, 청연학사 3인실
또한, 신입생의 룸메이트 신청은 1학기 때에는 룸메이트 신청 없이 무작위 배정이며, 2학기부터는 본인이 원하는 룸메이트를 지정할 수 있습니다.
Q) 제가 2021학년 신입생인데 2021-2학기 선발에 떨어졌어요. 원래 100% 아닌가요?
A) 신입생이라 할지라도 생활관에 정해진 입사제한 기준에 미달되면 선발되지 않습니다. 입사제한 기준은 입사 신청 공지사항이나 선발 공지사항에도 나와 있으므로 확인해보시면 되며, 해당 내용은 아래와 같습니다.
① 최근 입사학년도 상·벌점 누계 –10점 이하
② 직전학기 성적 1.74 이하
③ 입사 신청하는 해당 학기 휴학생
Q) 대학원생과 학부생이 룸메이트를 하려면 어떻게 해야 하나요?
A) 그런 경우에는 이메일로 인적사항(학번, 이름, 연락처, 선발 학사)을 작성하여 보내주시면 됩니다.
① 정규학기: dormi123@yonsei.ac.kr
② 계절학기: mjdorm@yonsei.ac.kr
Q) 방 번호는 언제 알 수 있나요?
A) 입사일 당일에 생활관 홈페이지와 각 학사 안내실 앞에서 확인 가능합니다.
Q) 계절학기 입사했는데 장기 입사로 변경할 수 있나요?
A) 일반적으로는 불가능하나, 우선 생활관 사무실로 전화하시거나 방문하셔서 문의해주시면 경우에 따라 허용됩니다.
Q) 포탈에서 입사 신청을 했는데 잘 된 건지 아닌지 모르겠어요.
A) 입사 신청 내역 확인 메뉴가 있으니 직접 확인도 가능하지만, 잘 모르겠는 경우에는 생활관 사무실로 연락 바랍니다. 경우에 따라서는 예전에 신청한 것을 이번에 신청한 것으로 오해하는 학생도 있으니 주의 바랍니다.
Q) 기숙사 선발 기준이 궁금합니다.
A) 기숙사 선발 기준은 각 학기별 입사 신청 공지사항에서 확인이 가능합니다. 간단하게 설명하자면 기숙사 생활을 하면서 받는 상점 및 벌점이 가장 우선적으로 적용되며, 직전학기에 받은 성적도 선발 기준에 적용됩니다. 자세한 내용은 입사 신청 공지사항을 확인해주시기 바랍니다.
Q) 한 번도 입사를 한 적 없는 재학생인데 선발 기준이 어떻게 적용되나요?
A) 그런 경우에는 상·벌점 모두 0점으로 간주되어 진행합니다.
<상·벌점 관련>
Q) 상·벌점은 1년 지나면 없어지는 걸로 알았는데 아닌가요?
A) 상·벌점은 학기별로 데이터가 계속 남아 있습니다. 다만, 입사 선발 시에 기준으로 하는 상·벌점은 학생의 최근 입사학년도라는 부분을 잘 기억해두시면 될 것 같습니다. 입사 신청 공지사항에도 잘 설명되어 있으니 확인 바랍니다.
Q) 벌점을 봉사활동으로 상쇄하면 벌점이 사라지는 것 아니었나요?
A) ‘벌점 상쇄’는 벌점을 받은 만큼 봉사활동을 통해 상점을 받을 수 있다는 것을 의미합니다. 벌점 자체가 사라지는 것은 아니지만, 입사 선발 시에 상·벌점 누계도 중요한 역할을 하기 때문에 어떤 이유로든 벌점을 받았다면 상점을 쌓아 상쇄하는 것이 추후 입사 선발에 도움이 됩니다.
Q) 상점은 어떻게 쌓을 수 있나요?
A) 상점은 입·퇴사 예배에 참석하거나, 화재대피훈련에 참석하거나, 그 외 생활관 주최 행사에 참석하는 경우에 받으실 수 있습니다. 벌점 상쇄를 위한 상점은 봉사활동을 통해 쌓으실 수 있습니다.
Q) 벌점을 상쇄하고자 봉사활동을 하려고 하는데 어떻게 하나요?
A) 각 학사 곳곳에 있는 게시판에 벌점자 봉사기관에 대한 안내문이 붙어 있습니다. 해당 봉사기관에 예약하여 실시하고, 인증서는 본인의 학번을 기재하여 각 학사 안내실에 제출하시면 됩니다. (학기 중: 게시판에 기재되어 있는 봉사 기관 / 방학 중: 전국 VMS 등록기관 중 아동 복지시설, 장애인 복지시설, 노인요양시설로 한정)
Q) 헌혈로도 벌점 상쇄가 가능하다고 들었는데 맞나요?
A) 맞습니다. 헌혈도 봉사활동 4시간으로 인정이 되기 때문에 벌점 상쇄가 가능합니다. 다만, 학기 당 1회로 한정됩니다.
Q) 봉사활동 인증서는 언제까지 제출해야 하나요?
A) 1학기는 6월 말까지, 2학기는 12월 말까지 제출하셔야 다음 학기 입사 선발에 반영될 수 있습니다.
<기숙사 생활 관련>
Q) 기숙사 내부에서 무언가 고장났거나 파손된 것이 발견되면 어떻게 해야 하나요?
A) 생활관 홈페이지의 ‘고장·수리접수’ 페이지에 내용을 작성해주시면 각 담당 부서에서 확인해드립니다. 내용을 작성하실 때는 호실과 연락처를 정확히 기재해주시고, 수리가 필요한 내용이 정확해야 조금 더 빠르게 처리가 가능하니 참고 부탁드립니다.
Q) 룸메이트와 갈등이 깊어져서 도저히 해결하기가 어려운 상황인데, 어떡하죠?
A) 그런 경우에는 사감님과 면담을 통해 해결할 수 있습니다. 생활관 사무실로 방문하시거나, 사감 업무 전화(010-8375-5200)로 연락하여 진행하실 수 있습니다.
Q) 방이 너무 추워요(혹은 더워요).
A) 홈페이지 고장·수리 접수 게시판에 관련 내용을 적어주시면 담당 부서에서 방문하여 확인해주실 겁니다.
Q) 누군가 기숙사 내에서 흡연을 하는 것 같은데, 어떻게 해야 하죠?
A) 학사별 안내실이나 사감님께 말씀드리면 의심가는 위치를 점검해주실 것이며, 흡연하다 적발된 학생은 벌점이 10점 부여되어 강제퇴사 대상이 됩니다.
Q) 방 안에서 인터넷이 안 되는데 어떻게 하나요?
A) 포트가 망가진 것이라면 생활관 홈페이지의 ‘고장·수리접수’ 페이지에 관련 글을 남겨주시면 됩니다. 참고로 연세 공용 와이파이는 방 안에서 잡히지 않습니다.
Q) 온수가 나오지 않는데 어떻게 하죠?
A) 온수 보일러 및 온수 탱크는 연세플라자 지하 기관실에 위치하고 있으며, 보일러는 24시간 가동을 하고 있습니다. 다만, 각 건물별로 온수 사용량이 적을 때에는 온수가 식은 상태로 올라가게 될 때가 있을 수 있습니다. 이를 방지하기 위해 기관실에서는 온수 순환펌프를 아래 스케줄에 맞게 가동하고 있습니다. 순환펌프 가동 후 1~2시간 정도는 온수가 잘 나오므로, 온수가 잘 나오지 않았다면 아래 스케줄을 참고하여 온수를 사용하면 더욱 좋습니다.
- 온수 순환펌프 가동 시간: 05:00, 07:00, 13:00, 19:00, 21:00, 23:00
그럼에도 불구하고 온수가 전혀 나오지 않는다면, 생활관 홈페이지의 ‘고장·수리접수’ 페이지에 관련 글을 남겨주시면 담당 부서에서 점검을 해주실 수 있습니다.
Q) 통금 시간은 몇 시인가요?
A) 기숙사는 학생 여러분의 안전을 위해 아래와 같이 통금 시간을 지정했습니다. 참고 바랍니다.
① 문 닫는 시간: 01:00
② 문 여는 시간: 05:00
Q) 외박을 해야 할 일이 생겼는데 어떻게 하면 되나요?
A) 외박계를 미리 작성해두시면 ‘무단 외박’으로 인한 벌점을 받지 않으니, 반드시 미리 작성해주시기 바랍니다. 정규학기에는 연세 포털 학사관리시스템에서 작성 가능하며, 계절학기에는 각 안내실에 비치되어 있는 명부에 수기로 작성하면 됩니다. 외박계는 05:00부터 23:50까지 작성이 가능합니다.
Q) 혹시 기숙사에 반입이 금지된 물품이 있나요?
A) 학생 여러분의 안전을 위해서 전열기기, 인화 물질 및 위험물 반입은 금지하고 있습니다. 아래 내용을 참고해주시기 바라며, 위험물품 이외에 애완동물도 반입 금지에 해당됩니다.
① 허용물품: 헤어드라이기, 컴퓨터, 공기청정기, 가습기 (가열식 가습기는 사용불가)
② 금지물품: 허용물품 이외의 물품 (전열기기, 수족관, 사행성 물품 등 반입 금지하는 물품)
<기타>
Q) 사생회비가 무엇인가요?
A) 기숙사에 살고 있는 학생들을 대표하는 학생자치기구인 사생회가 사생들의 복지를 위해 사용하는 비용을 뜻합니다. 대표적인 예로 학기가 끝날 때 진행하는 택배 사업, 공용실에 위치한 인덕션이나 전자레인지 등을 관리하는 비용을 들 수 있겠습니다.
Q) 방학 때 짐 보관은 혹시 안 해주시나요?
A) 짐을 안전하게 장기간 보관할 수 있는 장소가 마땅치가 않은 관계로 현재는 짐 보관을 따로 해드리지 못하고 있습니다. 다만, 정규학기에서 계절학기로 넘어가는 짧은 기간의 경우에는 특정 장소를 지정하여 보관을 한시적으로 허용하기도 합니다.
Q) 제가 들어갈 학사의 침대 사이즈를 알고 싶어요.
A) 학사별로 조금씩의 차이가 있을 수는 있으나, 일반적인 싱글 사이즈 침대로 이해해주시면 될 것 같습니다.
Q) 퇴사한 다음에 택배가 기숙사로 왔는데, 찾을 방법은 없을까요?
A) 각 학사 안내실로 문의하셔서 택배가 도착했는지 확인하시고 직접 찾아가시기 바랍니다. 다만, 택배는 택배회사와 학생 간의 1:1로 해결해야 하는 문제이기 때문에, 분실이 된 경우에는 택배회사에 문의해주시기 바랍니다.
Q) 신입생인데 혹시 방을 직접 확인해볼 수는 없을까요?
A) 상황에 따라 다를 수 있으나 보통 방학 중 평일 주간에 방문하시면 확인 가능합니다. 방문하시기 전에 생활관 사무실로 미리 연락을 주시면 방문이 가능할지 여부를 확인해드릴 수 있습니다.
Q) 기숙사 내에 식당이 있나요?
A) 기숙사에서 자체적으로 운영하는 식당은 없으며, 캠퍼스 내에 있는 여러 식당들을 이용하여 식사하시면 됩니다. 혹은 학사별로 있는 휴게실에서 전자레인지나 인덕션을 이용한 간단한 조리는 가능하니, 냄비가 필요한 경우에는 각 학사 안내실에 방문하여 대여하시면 됩니다.
연세대학교 원주생활관
<Yonsei University Wonju Dormitory FAQ>
Welcome to Yonsei University Mirae Campus, and we also welcome you for living in Wonju dormitory.
In this post, There are most frequently asked questions about dormitory, and the answers of the questions. The answers can be changed due to the various circumstances or updates of school rules. If you have any other questions, please visit or contact to Wonju Housing Office.
- Wonju Housing Office Location: Cheongyeon building 1st floor
- Wonju Housing Office Tel.: 033)760-5300
- Wonju Dormitory Manager Tel.: 033)760-5307 / 010-8375-5200
- Email
■ During Semester – dormi123@yonsei.ac.kr
■ After Semester – mjdorm@yonsei.ac.kr
<Regarding dormitory application & registration>
Q) What is different between Maeji, Seiyon, Cheongyeon?
A) Briefly, Maeji has shared bathrooms and Shower room, while Seiyon and Cheongyon has bathrooms and shower in each room. Cheongyon has separated bathroom and shower. Also each buildings has diffident bed, storage space, etc. If you want to look at the photo of each building, please visit Wonju Dormitory website.
Q) What is difference between Application and Registration?
A) Application is choosing whether you will live and where you will live, and after paying fee for dormitory during the registration period, you will be registered automatically.
Q) Where can I find the Application?
A) For students, you can find in Yonsei Portal Service-> Academic Information -> Dormitory -> Dormitory Application.
For Graduated, you can apply in Wonju Dormitory website. (Dormitory Application menu on top)
Application will be open every semester. But summer and winter is after semester, so you can decide living only in your class schedule or whole vacation.
Q) If I apply faster, Can I get better room?
A) No it isn’t. Room assignment is totally random.
Q) I’m trying to register, but I can’t make my payment. What should I do?
A) You might put a wrong account number, made mistake on a amount, or missed the registration period. However, if nothing’s wrong and the error appears, please contact to Housing office immediately. If you miss the registration period, we can’t handle your problem.
Q) I’ve missed the registration period, is there any other way to register?
A) If you don’t pay the fee during registration period, there’s no other way because we close our payment system after the period. You have to check the additional application plan and apply in that period again.
Q) Can I pay the fee by credit card? (or divided payments)
A) We don’t offer credit card payment or divided payment. You can only pay by sending money to our account.
Also we can’t offer cash receipt, because dormitory is not treated as accommodation. But we can offer you the conformation for the payment, so contact to the Housing Office if you need.
Q) I can’t write my address in the application. Is it okay?
A) Your address automatically filled up from your student information, so don’t worry about it. Also, your address does not affect for the assignment.
Q) I heard that the Senior are more advantageous than the Sophomore and Junior while the assignment.
A) No it isn’t. Freshmen requires RC course so they can get assignment 100% if they want, but from Sophomore, every student gets same chance for the assignment.
Q) I can’t climb on top bed due to health problem, can I get bottom or single bed?
A) If you submit the medical evidence to the Housing office by E-mail of Fax, we can will consider it while assignment.
Q) I wan’t to cancel my application.(or want payback for my fee.)
A) “Wonju dormitory website->Form Archive
->Refund request: Early check-out/Cancellation“ please fill this form and send it to Housing Office by E-mail.
Please check the refund regulations on the website.
Q) I am the restricted student(due to the penalty point or grade), is there any other way to apply?
A) If you are restricted, you have to clear the penalty point or get a better grade, then you can apply for next semester.
However, there are some cases that restricted students can apply. We are announcing those cases on website occasionally, so please check it.
Q) I want to use 4 people room in Seiyon 3. (for woman only)
A) If you apply 2 people room for Seiyon, you can apply for 4 people room after. Please check the period while application or notice on the website.
Q) If I register 3 people room with 1 roommate, what happens?
A) Random student will be assigned together.
Q) I’m planning to get back to school. Can I apply for dormitory first?
A) Yes you can. If the application for return to school is late than the application for dormitory, you can apply for dormitory first.
Q) I’m in the college of medicine, do I apply for dormitory here?
A) College of medicine has separated campus, so you better contact to College of medicine.(033-741-0217)
Q) Does additional applicants can’t apply for roommates?
A) No you can’t. You can only apply in original period.
Q) Can I get in dormitory before the entry period?
A) You can only get in/out in entry/leaving period.
Q) What criteria freshmen be assigned if there are too many applicants?
A) It will be assigned from the highest grade student.
Q) I’m freshmen, and which room can I apply? Can I apply with roommate?
A) Freshmen can only apply for 3 people room due to the RC course.
① Men: Maeji 3 people room, Seiyon 3 people room, Cheongyeon 3 people room
② Women: Maeji 3 people room, Cheongyeon 3 people room
Freshmen can’t select their roommate in First Semester, but they can select from Second Semester.
Q) I’m in second semester of freshmen but I haven’t assigned the room. What happened?
A) Even though you are freshmen, you can’t get room if you are not appropriate for the criteria. You can find the criteria in notice, and here’s summary below
① received 10 penalty points in previous semester
② Grade lower than 1.74 in previous semester
③ applied for a leave of absence in that semester
Q) If Graduated and student wants to be roommate, what should they do?
A) In that case please send profile(Student number, name, phone number, assigned building) of both to Housing Office.
① During semester: dormi123@yonsei.ac.kr
② After semester: mjdorm@yonsei.ac.kr
Q) When can I get the room number?
A) You can check on website or each dormitory desk on the entrance day.
Q) I applied dormitory after semester, can change it to long-term?
A) Generally, you can’t, but you may permitted if you ask to Housing Office.
Q) I’m not sure about my application.
A) You can find it in ‘Dormitory information check’ menu, but if you are not sure, please contact to Housing Office. There are some cases that students confuse with previous semester.
Q) I want to know the criteria for the assignment.
A) It is noticed on the website each semester. Briefly, your reward/penalty point is considered first. Please check the website for the detail.
Q) I’ve never applied for the dormitory. How much points do I have?
A) You don’t have any reward/penalty points in that case.
<Reward/Penalty point>
Q) I heard that my points are deleted after 1 year.
A) Data of your points remains. However, the criteria for assignment is only the points you got in that year. Please check the details in the website.
Q) I heard that penalty points can be deleted by volunteer work.
A) You can’t delete the point, but you can offset by reward point if you do volunteer work. Reward point will help you for the assignment, so you better earn points as much as you can.
Q) How can I get reward point?
A) You can get reward point by attending entry/leaving worship, fire evacuation drill, or any other events hosted by Housing Office. But you can offset the penalty point by volunteer work.
Q) How can I offset the penalty point by volunteer work?
A) There are announcements on the notice board. You have to reserve the work and after the work, you have to submit the certificate to dormitory desk.
During Semester: Noticed organizations on the board
After Semester: Organizations(for kids, disabled, seniors) registered in VMS
Q) I heard that blood donation can be admitted.
A) Yes it is. Blood donation is admitted as 4 hours of volunteer work in VMS. But only once per semester.
Q) Is there due date for Volunteer work Certificate?
A) Until June of Spring Semester, Until December of Fall Semester. You have to keep the period for the next semester assignment.
<Living in Dormitory>
Q) What if I found something’s broken or not working in dormitory?
A) You have to report the problem at ‘Wonju Dormitory website-> Community -> Request for Repairs’. Please write the room number and phone number, and write specific problem for the faster response.
Q) I am not good with my roommate and hard to live with him/her.
A) In that case, you can consult with dormitory manager. Please visit the dormitory desk or call manager(010-8375-5200) directly.
Q) My room is to cold(or to hot).
A) Please report it on the ‘Request for repair’, and it will be solved soon.
Q) I’ve noticed someone’s smoking in dormitory.
A) Please speak to dormitory desk or manager, and then they’ll check for it. Smoking in dormitory will get 10 penalty point.
Q) Internet is not working in the room.
A) Please report it on the ‘Request for repair’.
P.S. Yonsei public wifi doesn’t work in the room
Q) I can’t use hot water.
A) We are always boiling the water in the tank, but if less people uses the hot water, hot water gets cold, so you should use cold water in that case. To prevent this case, we have a schedule for water heating time. You can always use hot water for 1~2 hours after heating, so please check the water heating time schedule.
- Water heating schedule: 05:00, 07:00, 13:00, 19:00, 21:00, 23:00
If hot water doesn’t come out even you checked the schedule, please report it on ‘Request for repair’.
Q) What time doe I have to come back to dormitory?
A) For the safety of students, main gate of each dormitory will be shut down in 01:00. Please be aware of the time.
① Closing time: 01:00
② Opening time: 05:00
Q) If I can’t get back to dormitory, what should I do?
A) During the semester, you have to write the application in ‘Yonsei Portal Service-> Academic Information -> Dormitory -> A night out application’.
After the semester, you can write application in front of dormitory desk,
If you write the application, you will not receive penalty point for it.
Q) Is there any items that are not allowed in dormitory?
A) For students safety, electric heating device, flammable item, or dangerous tools are not allowed. Also pets are not allowed in dormitory. Check the items below.
① Allowed: Hair dryer, Computer, Air purifier, Humidifier(except the heating type)
② Prohibited: except the allowed items
<etc>
Q) What is Dormitory Student Council fee?
A) It is the fee for supporting Dormitory Student Council. Dormitory Student Council are working for residents well-being and you are supporting the money for those works. For example, package service in the end of semester, controlling the microwaves or the device in dormitory.
Q) Can I keep my luggage in dormitory during vacation?
A) We don’t have enough space for storage, so we can’t offer you the luggage service, but during semester changing period, we temporarily offer space for the luggage.
Q) I want to know the bed size in dormitory.
A) There are slight difference among the building, but all building has normal single size bed.
Q) My package has been delivered after leaving, what should I do?
A) Call or visit dormitory desk and check the package.
Q) I’m freshmen, and I want to see the room.
A) During vacation, except weekend, you can see the room. But you have to call office first, and check the available schedule.
Q) Is there a restaurant in dormitory?
A) There’s on restaurant in dormitory, but there are several restaurants in campus. You can also use microwave or induction range in community area. You can borrow cooker in dormitory desk.
Yonsei Univ. Wonju Housing Office